به گزارش پایگاه اطلاعرسانی اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی به نقل از خبرگزاری کاج پرس؛ تلاش دولت برای افزایش نقش تشکل ها از چند سال گذشته تاکنون به عنوان یک نگرش منطقی و رویکرد کارشناسی روز به روز گسترش یافته و چنین به نظر می رسد که دولت ها به رغم حساسیت تامین گوشت مرغ و کاهش قیمت تمام شده آن برای مردم، بر آنند شرایطی فراهم شود تا کلیه اختیارات میزان تولید، تنظیم بازار و صادرات منظم آن را به اتحادیه سراسری و اتحادیه های زیرمجموعه تشکیل دهنده آنها بسپارند. این موضوع از منظر حاکمیت و دولت وقتی قوت می گیرد که اتحادیه سراسری و هر یک از اعضای منتخب هیات مدیره آن، نگرش مبتنی بر توانایی های فکری و برنامه ریزی خود را بیش از سایر رسانه ها، در رسانه های تخصصی و مرتبط مورد اعتماد مرغداران منعکس و ترویج کنند و اعضای خود که در سراسر کشور، استان ها، شهرستان ها و حتی روستاها به فعالیت تولیدی مشغول هستند را در جهت بهینه سازی تولید آموزش دهند.
گرچه در صنعت مرغداری به دلیل وسعت و پراکندگی در تمامی کشور و گروه های متعدد کوچک و بزرگ، ارتباطات مجازی و بعضا ارگانیک و زنده برای دفاع از حقوق مرغداران جریان دارد، ولی اتحادیه سراسری مرغداران کشور مرکب از اتحادیه سازمان یافته استانی و تعاونی های زیرمجموعه آنان، قوی ترین تشکل مرغداران گوشتی به شمار می رود که ضروری است بخش های دولتی مرتبط مانند معاونت امور دام در سطح وزارتخانه و یا ادارات امور دام در سطح استان ها این تشکل را به رسمیت بشناسند و سعی نمایند که از طریق این تشکل های سازمان یافته مسائل و مشکلات و امور تولید گوشت مرغ و تنظیم بازار آن را سامان دهند.
به دلیل جایگاه و اهمیت فوق العاده اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی به ویژه در این مقطع زمانی حساس، مصاحبه ای اختصاصی و مشروح با مهندس علی ابراهیمی مدیرعامل این اتحادیه انجام داده ایم که حاوی نگرش های راهبردی در صنعت مرغداری کشور است. ابراهیمی با برخورداری از سابقه کاری و فعالیت اجرایی در اداره امور دام استان مرکزی، به دلیل فعالیت های مثبت و سازنده و محبوبیت در میان فعالان دام و طیور، با مسئولیت کارگروه دام، طیور و آبزیان و سخنگوی اجلاسیه چهارم، به عنوان نماینده مردم شازند در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخاب و در کمیسیون کشاورزی مجلس توانست نقش قابل توجهی در پیشبرد امور کشاورزی به ویژه در حوزه دام و طیور ایفا نماید. ایشان سپس در شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان عضو هیات مدیره این نهاد دولتی مهم و معتبر انجام وظیفه کرد و با دشواری های تامین نهاده ها و واردات آنها، همچنین خریدهای حمایتی از صنعت مرغداری توسط این شرکت بیشتر آشنا شد. وی در ادامه این فعالیت ها و پس از طی مراحل اداری، سکان این صنعت را در دست گرفت.
قابلیت های صادراتی و بهره گیری از آن برای تنظیم بازار داخل و تامین سود قابل اتکاء برای مرغداران
مهندس ابراهیمی بحث خود را با موضوع صادرات و چگونگی فرایند پیچیده و تعیین کننده آن در تنظیم تولید و بازار داخل و در پاسخ این سوال که وضعیت صادرات گوشت مرغ در حال حاضر چگونه است آغاز کرد و گفت: ظرفیت عینا موجود تولید گوشت مرغ در کشور بیش از 3 میلیون تن است که این ظرفیت به تدریج ایجاد شده و توانسته است نقطه قوت تامین امنیت غذایی و پروتئین مورد نیاز مردم در سراسر کشور باشد.
ابراهیمی می گوید: این ظرفیت با سرمایه گذاری بخش خصوصی و به رغم دشواری ها و نوسانات مداوم و مستمر قیمت گوشت مرغ به وجود آمده است، اما آنچه تعیین کننده و برای اداره کنندگان مملکت در قالب دولت ها و حاکمیت از اولویت بالایی برخوردار است حفظ این سرمایه ملی است که توسط بخش خصوصی گردآوری شده است، آنهم نه با شعارهایی زیر عنوان امنیت غذایی بلکه در قالب یک برنامه منسجم در حوزه جوجه ریزی و تنظیم تولید برای تامین نیاز داخل و صادرات مستمر و مداوم مازاد آن. ابراهیمی به خبرنگار ما می گوید: جهان خارج از مرزهای کشور ما، در تمام کالاهای کشاورزی به ویژه محصولات پروتئینی وارد عرصه رقابت در کیفیت و قیمت شده است. وقتی ما بحث صادرات گوشت مرغ به 15 کشور منطقه یا کشورهای کمی دور از دسترس را می کنیم باید بدانیم که دیگر کشورهایی هم مازاد تولید گوشت مرغ دارند، به این کشورها به ویژه در حوزه خلیج فارس به عنوان بازارهای هدف نگاه می کنند، یعنی آنها هم تجریه کرده و می دانند که این بازارها به دلیل سطح رفاه بالای مصرف کنندگان قابل اتکا هستند.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در ادامه بحث خود در مورد ویژگی های صادرات گوشت مرغ در منطقه می گوید: صادرات گوشت مرغ ایران که به دلیل شباهت های فرهنگی و دینی برای کشورهای عربی مسلمان منطقه از جذابیت و مطلوبیت برخوردار است باید برنامه ریزی شده، مداوم و مستمر باشد زیرا این بازار، رقابتی و مصرف در آن پیوسته و همیشگی است. این بازارها را نمی شود با بخشنامه های هرازگاهی ممنوعیت یا اجازه صادرات مجدد حفظ کرد. صادرات گوشت مرغ باید قبل از تولید، با رعایت استانداردهای رقابتی و مورد قبول مصرف کنندگان کشورهای هدف برنامه ریزی شود و اصولا دولت این اختیار را به اتحادیه سراسری بدهد که بعضی واحدهای پیشرو از نظر تولید کیفی، ضریب تبدیل و جیره خوراکی خوب را انتخاب و در صادرات منظم و مستمر با بسته بندی های ممتاز و علامت تجاری توام با نوشتارهای فارسی، عربی و انگلیسی مشارکت دهد.
ایشان افزود: در کنار چنین رویکردی، اتحادیه می تواند یک شرکت بازرگانی نیز برای خود تاسیس کند که با جمع آوری اطلاعات پایه و داده های به روز از نخستین مرحله مازاد تولید تا بازار رسانی، بازاریابی و صادرات عرصه نوینی برای تولید کنندگان برتر فراهم سازد.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با انتقاد از وضع موجود صادرات گوشت مرغ می گوید: با وضع فعلی صدور این یا آن دستور العمل و بخشنامه نمی توانیم به یک صادرات موفق برسیم، زیرا صحنه واقعی بازار گوشت مرغ در آن طرف مرزها رقابتی است. وصل موضوع صادرات به کمبود، نبود، گرانی و ارزانی گوشت مرغ در داخل، یک اشتباه راهبردی بازرگانی است که به هیچ وجه پایدار و پیوسته نخواهد بود. این دو، یعنی تنظیم بازار داخل و صادرات باید جداگانه مدیریت شوند و مثلا در مرحله جوجه ریزی برای هر کدام از ابتدا سهمیه مشخصی در نظر گرفته شود. حال ممکن است برخی واحدهای مرغداری پیشرو یا صادرکنندگان حرفه ای و بازرگانانی که در این کار تجربه و تبحر دارند این صادرات را به طور مستقیم انجام دهند، اما منطق کارشناسی ایجاب می کند که این دو فرایند جدا از یکدیگر دیده شوند.
وی تاکید کرد: صادراتی که با بخشنامه و دستورالعمل شروع شود و با همین روش متوقف گردد هرگز قادر نخواهد بود در منطقه رقابت کند و اعتماد بازرگانان یا خریداران بازارهای خارج از کشور را جلب کند. ابراهیمی خاطرنشان ساخت: این شیوه اداره بازرگانی خارجی گوشت مرغ، نه تنها از هدف صادرات مستمر که می تواند به سرمایه گذاری برای تولید بیشتر در داخل بینجامد دور می شود، بلکه به تنظیم بازار داخل نیز کمک موثری نمی کند.
دستیابی به ضریب تبدیل مطلوب و بهره گیری از نژادهای برتر
مهندس ابراهیمی مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با تجارب مدیریتی موفق و مطلع از فرایندهای تولید صنعت مرغدار ی به خبرنگار می می گوید: متاسفانه بعضی مسائل اصلی در صنعت مرغ گوشتی کشور وجود دارد که ما و حتی دولت ها و حاکمیت به سادگی از کنار آنها می گذریم یا به طور غیر دقیق، اهداف سیاسی با تولید مخلوط می شوند. به طور نمونه، تمامی کشورهای دنیا و تولید کنندگان گوشت مرغ در قالب کمپانی های بزرگ با برندهای جهانی در جستجوی استفاده از نژادهای برتر با ضریب تبدیل مطلوب هستند زیرا، حتی یک صدم درصد از ضریب تبدیل می تواند این یا آن کمپانی تولید کننده گوشت مرغ را در عرصه داخلی کشورهایشان یا بازاهای جهانی جلو بیاندازد یا به مرتبه پایین تر بکشاند. این بحث در فرایندها و حلقه های به هم پیوسته تولید از لاین تا اجداد تجاری عمل می کند. به عبارتی دیگر، این قیمت تمام شده حاصل بهره وری بیشتر در مراحل تولید است که نتیجه بخش و حامل تفوق و برتری در عرصه تولید و نهایتا بازرگانی است.
ایشان یادآور شد: در شرایطی که دولت با کمبود منابع ارزی مواجه است و هزینه تامین نهاده ها به سختی تهیه می شود، باید به ضریب تبدیل دان به گوشت اهمیت فوق العاده ای بدهیم و اجبار مرغداران به استفاده از یک نژاد خاص مانند آرین برای جوجه ریزی یک اشتباه راهبردی است. کافی است یک نظرخواهی از مرغداران انجام شود که واقعیت موضوع بیشتر آشکار گردد. این اجبار به هر شکل و از هر طریق برای پیشبرد یک هدف خاص حتما با شکست و زیان ملی مواجه است.
ابراهیمی گفت: این نژاد نتوانسته است کارآمدی لازم را نشان دهد، حاکمیت باید به این موضوع توجه بیشتری کند که تهیه و تامین نهاده ها اهمیت بیشتری دارد و اگر بر فرض، استراتژی حاکمیت در حوزه امنیت غذایی دارا بودن یک لاین انحصاری برای کشور است، می تواند در چارچوب تعاملات جهانی، این لاین را از اساس و با اتکا به دستاوردهای علمی حاصل از اصلاح نژاد «بابل کنار» موسوم به آرین با اخرین نتایج تحقیقاتی به دست آمده تطبیق دهد. یعنی با بهره گیری از دانش بومی شده در اصلاح لاین آرین، این نژاد جدید را از پایه و اساس پی ریزی و دنبال کنند. ابراهیمی گفت: این تصور که دریافت یک لاین و پایه و اساس آن در بازار تجاری جهان امکان پذیر نیست یک مقدار بدبینانه است ولی با تعامل و پرداخت پول امکان پذیر است. سرمایه عینا موجود لاین بابل کنار بسیار عظیم و نادر است و شاید بتوان آن را وارد این مرحله جدید کرد.
موضوع ضرورت انسجام و همراهی مرغداران
مهندس ابراهیمی مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ گوشتی در بحث دیگری به موضوع انسجام در صنعت مرغداری و متمرکز کردن برخوردها برای وصول نتیجه بهتر در عرصه های تولید و بازرگانی و بهره گیری از نهاده ها اشاره کرد و گفت: موفقیت صنعت مرغداری نه تنها در گوشتی، بلکه در سایر عرصه ها به تمرکز فعالیت ها در تشکل های سراسری وابسته است. ایجاد انجمن ها یا تشکل های موازی که نقش کمتری در تولید دارند و همچنین ایجاد تضاد یا شکاف می تواند صنعت مرغداری را با سستی و بی برنامگی مواجه سازد. اگر روش ها و سیاست های بخش خصوصی در مقابل دولت یک پارچه و منسجم باشد، پیشبرد اهداف صنعت یا حل مشکلات و معضلات روزمره بهتر قابل انجام خواهد بود.
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در این عرصه یادآور شد: همیشه بحث قیمت برای تداوم تولید مهم و سرنوشت ساز بوده است و دولت باید به این نکته توجه داشته باشد که بازار مصرف آرام و بدون تنش، حاصل بقای تولید، سرمایه گذاری و تداوم در آن است، یعنی اگر تولید آسیب ببیند، مصرف کنندگان هم با نوسان قیمت و عرضه مواجه خواهند شد. در تمام دنیا، دولت ها و به ویژه سرمایه گذاران بزرگ، بخش عمده ای از بودجه را علاوه بر ترویج افکار عمومی به افزایش مصرف، برای تولید بهتر و کم هزینه تر مصروف می دارند. خاستگاه مصرف، تولید بهتر با کیفیت مطلوب و قیمت تمام شده کمتر است و اگر تولید آسیب ببیند یا مورد بی توجهی قرار گیرد، مصرف هم به تبع آن آسیب می بیند و اصل دسترسی و فراوانی که پایه اصلی امنیت غذایی است مخدوش می شود.
در پایان این گفتگوی اختصاصی مهندس ابراهیمی یادآور شد: باید مباحث صادرات، بهره وری بهتر، ضریب تبدیل مطلوب و رعایت اصول بهداشتی در عرصه های مختلف تولید برای کاهش تلفات و عرضه یک گوشت سالم و با کیفیت دنبال شود که موجب استحکام تولید باشد.
🟨 روابط عمومی اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران